Bra frågor att ställa till företaget om du blir uppsagd

Under hösten och vintern har många byggnadsarbeare i väst blivit uppsagda på grund av arbetsbrist.

Här har vi en rad frågor som de anställda på ett företag ställde på ett UVA-möte med företagets ledning efter beskedet om att alla snickare skulle bli uppsagda.

Använd dessa frågor och kom på fler om du och kollegorna blir uppsagda. Ifrågasätt företaget. Finns det jobb kvar? Måste verkligen så många gå?

Publicerad:

Frågor från byggnadsarbetare till företagets ledning

Ett medelstort byggföretag i Göteborgstrakten sade i höstas upp samtliga snickare på grund av "strategiska och organisatoriska skäl".

Efter förhandlingar räddades ett tiotal av jobben. Det fanns jobb kvar.

Dessa frågor ställde de anställda till ledningen vid ett blixtinkallat UVA-möte för de anställda som är medlemmar i Byggnads:

  • Vad är strategiska och organisatoriska skäl?
  • Hur fastställer företaget att underentreprenören (UE) har alla kompetenser och rätt arbetsmoral som krävs?
  • Hur kan företaget veta att en UE alltid levererar en bra kvalitetsprodukt?
  • Företaget har alltid tryckt på att alla yrkesarbetare ska verka för firmans och kundens bästa. Hur kommer detta att säkerställas i framtiden då en UE inte har samma tydliga koppling till huvudentreprenören?
  • Hur säkerställer företaget att UE alltid är kostnadsmedvetna mot kund och samtidigt lämnar en bra kvalitét på utfört arbete när det är (förmodat) en ny UE på varje bygge?
  • Hur kommer företaget säkerställa en trygg arbetsmiljö när man inte längre har egna skyddsombud?
  • Företaget jobbar med starka kärnvärden som ska genomsyra hela arbetet, hur säkerställs det att UE har dessa värderingar och är införstådda med detta?
  • Vi märker redan i dag av stora kommunikationssvårigheter, främst språkbaserade. Vi förmodar att antalet UE med utländsk härkomst kommer att öka vid en eventuell omorganisation. Hur tänker företaget hantera dessa kommunikationssvårigheter?
  • Företagets egna yrkesarbetare har alltid varit behjälpliga vid oplanerade jobb och löst dessa. Hur säkerställer arbetsledningen att en UE bunden till ett avtal är det?
  • Företaget har via sin egna personal alltid själv kunnat styra vilka utbildningar och certifikat man har och behöver. Hur vet man att en UE alltid har dessa?
  • Hur vet företaget att det kommer att vara fortsatt attraktivt på marknaden utan egna yrkesarbetare?
  • Enligt avtal ska alla UE ha egen arbetsledning, vad ska alla arbetsledare på företaget göra när de inte har någon egen personal att leda?
  • Hur har företaget kommit fram till förslaget om att omorganisera? Beskriv hela processen och vilka som har varit delaktiga.
  • Hur kommer eftermarknaden att hanteras? Vad var tanken med att ingå ett nytt leasingavtal med servicebilar?

MB-gruppen förhandlar åt dig

Om ni har en MB-grupp på företaget är det i första hand den som äger förhandlingen med företaget när de det blir uppsägningar på grund av arbetsbrist.

MB-gruppen pratar alltid med alla anställda medlemmar och frågar om läget och uppdaterar med ny information under processen.

På det här företaget lyckades MB-gruppen få företaget att behålla ett tiotal snickare, trots att alla var uppsagda.

Byggnads stöttar alltid en MB-grupp i samband med förhandlingar och i alla frågor som dyker upp.

Har ni ingen MB-grupp där du arbetar kan du som är medlem i Byggnads få hjälp och information från facket.

Då förhandlar vi åt er.

Tveka aldrig att kontakta Byggnads om du har frågor.

Läs mer om arbetsbrist

Uppdaterad: