För Emma Hansson och IF Metall finns det inget alternativ, Tesla ska teckan kollektivavtal.

Vi stöttar IF Metall i deras kamp mot Tesla

Trots att IF Metalls strejk för att få ett kollektivavtal med Teslas svenska dotterbolag är den längsta i Sverige på nästan 80 år, är ännu ingen lösning i sikte. – Att det bara rinner ut i sanden är inte ett alternativ, säger IF Metalls avdelningsordförande Emma Hansson.

Publicerad:

När tidningen Byggettan åker ut till Segeltorp i södra Stockholm en dag i slutet av februari för att ta bilder på Emma Hansson, avdelningsordförande för IF Metall i Stockholm, hänger molntäcket lågt på himlen. En banderoll med texten ”Vi kräver kollektivavtal!” hänger vid ingången till Teslas servicecenter. Hon är iklädd den gula strejkvästen, som så många gånger tidigare.

När strejken drog igång den 27 oktober hamnade IF Metall och Tesla i rubriker världen över. Under den första månaden var det mycket mediauppståndelse. Reportrar var på plats utanför verkstäderna och servicecentren. Folk som åkte förbi tutade och vinkade. Förbipasserande
stannade upp och talade med strejkvakterna, liksom Tesla-kunder som kom ut och ställde frågor om strejken. Men nu, flera månader in i strejken, har lugnet lagt sig utanför Teslas verkstäder i Stockholm, trots att kampen för att få företaget att teckna kollektivavtal fortsätter.

– Det är främst vi strejkvakter som är på plats. Vi brukar vara tre till fyra personer per dag per anläggning, säger Emma.

Avdelningen har varit i stabsläge sedan strejken började, och mycket av avdelningens energi har gått till att lägga upp strejkvaktslistor. I Stockholmsområdet har Tesla tre serviceverkstäder, och strejk-vaktandet syssel sätter runt 60 personer varje vecka. Själva förhandlingarna förs på central nivå, men i slutet av februari pågick inga regelrätta förhandlingar, enligt Emma Hansson.

VARFÖR ÄR DET SÅ VIKTIGT ATT TESLA TECKNAR KOLLEKTIVAVTAL?

– Dels för att skydda den svenska modellen. Dels påverkar det verkstaden på andra sidan gatan om Tesla gör sin vinst på arbetarnas villkor.

Hon konstaterar att problematiken är den samma som också finns på byggen med underentreprenörer som konkurrerar med sämre arbetsvillkor:

– Det är en villkorsdumpning som sker i båda branscher, och en kamp vi behöver föra på alla plan.

Läs hela intervjun i senaste numret av tidningen Byggettan.

 

Uttalande från Byggnads Stockholm-Gotlands Regionfullmäktige den 21 mars


Att vi uttalar ett stöd till de som tar kampen för kollektivavtalet i konflikten med Tesla. Deras kamp är våran kamp.

Uppdaterad: