Handläggare för arbetsmiljöfrågor - HAM
I MB-gruppen utses en ledamot som ska handlägga arbetsmiljöfrågor (HAM). Detta regleras i arbetsmiljöavtalet. Arbetsgivaren är skyldig att i arbetsmiljöfrågor samverka med HAM. Rollen innebär att man löpande har kontakt med skyddsombud i syfte att förbättra arbetsmiljön och självklart driva frågan om en god arbetsmiljö fackligt genom MB-organisationen.
I praktiken innebär det att man förutom utbildningarna för uppdraget kommer att genomgå de utbildningarna som vänder sig till MB-ledamötena.
Arbetsuppgifter
- Delta i skyddsombudsträffar, lagbasträffar och UVA-möten.
- Fungerar som Rehabombud.
- Hjälpa medlemmar som råkar ut för någon olycka/skada pga arbetet, med deras kontakter och anmälningar till Försäkringskassan och andra myndigheter samt försäkringsbolag.
- Sitta med i arbetsmiljöråd/skyddskommitté.
- I övrigt arbeta med de uppgifter som ingår i uppdraget som MB-ledamot.
- Vara engagerad och delta i kretsverksamheten.
Utbildning
Byggnads utbildningar
- Påfarten
- Facklig introduktionsutbildning för MB- och kontaktombud
- MB steg 1, 2 och 3
Fortbildning
- Min Arena
- Skyddsombudsinformation, årligen
- Startkurs, år 1
- Skyddsombudsutbildning, steg 1, år 1
- Skyddsombudsutbildning, steg 2, år 1
- Prevention, år 2
- Skyddsombudsutbildning, steg 3, år 2
- Skyddsombudsutbildning, steg 4, år 2
- Samverkan och förändringsarbete, år 3
- Prevention 2, år 4
- Rehabiliteringsutbildning
LO/ABF-utbildningar
Fortbildning
- Medlemsutbildning
- Insikter
- Ledarskap
- Det svåra samtalet
- Samhällsekonomi
- Välfärd och sysselsättning