Arbetsmiljöombudsman
Den som är arbetsmiljöombudsman är huvudansvarig för regionens arbetsmiljöarbete inklusive RSO-verksamhet. Det handlar i hög grad om att medverka till ett långsiktigt strategiskt arbetsmiljöarbete som ska bidra till att skapa en god arbetsmiljö för medlemmarna oavsett i vilka företag de är anställda. Detta i samarbete med RSO, HAM, huvudskyddsombuden och skyddsombuden. Som arbetsmiljöombudsman ska man vara väl insatt i arbetsmiljölagstiftningen och följa förbundets arbetsmiljö- och utvecklingsarbete. Målet är att ingen ska skadas, mista sitt arbete eller pensioneras på grund av dålig arbetsmiljö.
Arbetsuppgifter
- Bedriva förhandlingar inom arbetsmiljöområdet.
- Upprätta årlig verksamhetsplan som ska godkännas av regionstyrelsen.
- Tillsammans med de regionala skyddsombuden, RSO, planera den dagliga arbetsmiljöverksamheten.
- Meddela förbundet skriftligt när RSO utsetts.
- Underrätta arbetsgivare om vem som är RSO.
- Tillsammans med utbildningsansvarig och RSO samordna, planera och, om möjligt, medverka i utbildningar som vänder sig till skyddsombuden.
- Hålla kontakt med förbundets arbetsmiljöombudsmän och samordna arbetsmiljöaktiviteter som förbundet beslutat om.
- Redovisa RSO-verksamheten till förbundet.
Utbildning
Byggnads utbildningar
- Påfarten
- Skyddsombudsinformation, årligen
- Startkurs, år 1
- Skyddsombudsutbildning, steg 1, år 1
- Skyddsombudsutbildning, steg 2, år 1
- Prevention 1, år 2
- Skyddsombudsutbildning, steg 3, år 2
- Skyddsombudsutbildning, steg 4, år 2
- Samverkan och förändringsarbete, år 3
- Prevention 2, år 4
- De viktigaste föreskrifterna, år 4
Fortbildning
- Min Arena
- Rehabiliteringsutbildning
LO/ABF-utbildningar
- Regionala skyddsombud
Fortbildning
- Medlemsutbildning
- Insikter
- Kemiska hälsorisker
- Hot och våld i arbetslivet