Ny Ann Nicole i Byggnads tappning
Just nu pågår en omfattande annonskampanj runt om i landet som nog kommer att väcka en del rabalder.
Det är en travesti, d v s en skämtsam förvrängning, på den gamla Hennes & Mauritzreklamen för underkläder med bystdrottningen Ann Nicole Smith i högsätet. Men i Byggnads tappning är det en utnyttjad gästarbetare till priset av 39:90 i timmen som pryder annonspelarna.
Det som till en början kan tyckas lite lustigt har dock en betydligt allvarligare underton. Det inser man så fort man börjar läsa texten:
"Slavlöner. Byggfusk. Stress. Allt är inte friskt i byggbranschen. Det behövs mer ordning och reda. Om alla arbetsgivare respekterade kollektivavtalet skulle det hjälpa. För kollektivavtalet handlar inte bara om våra löner. Det ger oss trygghet och rättvisa villkor. Och trygga byggnadsarbetare bygger friskare hus."
Vad är det då vi vill ha sagt med kampanjen?
Jo, vi vill att det ska bli ordning och reda på arbetsmarknaden. Som alla vet är det inte allt som står rätt till i byggbranschen i dag. Det finns mycket som kan bli bättre och det tänker vi fortsätta att kämpa för.
De alltmer utbredda och "etablerade" svartjobben måste bort, vi kan aldrig acceptera regelrätta slavlöner och stressen på byggena måste också åtgärdas. Målet är att motverka social dumping, lönedumping och värna om en sund konkurrens på den svenska arbetsmarknaden. För oss på Byggnads är det självklart att alla på en arbetsplats behandlas lika, får samma lön samt att lagar och avtal följs. Därför kan vi inte stillasittande se på när utländsk arbetskraft kommer hit, förvandlas till egenföretagare med hjälp av "omtänksamma" förmedlingsbyråer och får arbeta till underpris utan tillgång till den trygghet som kollektivavtal och svensk arbetslagstiftning ger.
Byggnads paroll är därför; kollektivavtal för rättvisa villkor. Vi menar bestämt att om kollektivavtal alltid skulle tecknas och följas skulle problemen i samband med arbetskraftsinvandringen inte se ut som de gör idag. Då skulle alla jobba på lika villkor utan osund konkurrens och utan att människor utnyttjas.
Byggnads har under lång tid arbetat med de problem som numera sprider sig som en farsot över hela landet i form av illegal arbetskraftsinvandring och utländsk arbetskraft som arbetar för svältlöner. Det handlar om oseriösa företag som förmedlar illegal arbetskraft och utnyttjar människor. I Skåne t ex, där vi haft en särskild kartläggning av förekomsten av utländsk arbetskraft, är problemet väl utbrett och vi tror att dessa företag omsätter cirka en miljard kronor om året bara i Skåne!
Syftet med kampanjen är alltså att sätta fokus på dessa viktiga frågor och vi hoppas få igång debatten om hur det egentligen står till i byggbranschen. Vi vill gärna veta vad just Du tycker och hoppas att du hör av Dig till Byggnads i Stockholm eller svarar på det här debattinlägget.