En rejäl byggsatsning för jobben och klimatet
Byggbranschen är särskilt utsatt där finanskrisen och lågkonjunkturen riskerar leda till omfattande arbetslöshet. Vi är förvånade över regeringens passivitet.
Nu måste regeringen ta sitt ansvar för att snabbt få igång klimatsmarta och samhällsekonomiskt nödvändiga byggprojekt i landet, skriver byggnads ordförande Hans Tilly och miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.
I den akuta finanskrisens eftermäle kommer nu efterskalvet i form av en akut jobbkris. Varje dag varslas fler och fler människor om uppsägning. Nära 3 000 byggnadsarbetare har varslats om upp-sägning bara under september och oktober. Byggsektorn är på väg in i en djup svacka, kanske till och med lika allvarlig som den lågkonjunktur och massarbetslöshet vi hade under 90-talet.
Krisen i ekonomin är samtidigt en kris för regeringens politik. Den moderatledda regeringen gick till val på frågan om jobben. Verklighetens dom är hård mot den politik som förts.
Trubbiga verktyg
Läget blir ännu allvarligare av att regeringens politik inte anpassats efter dåliga tider. Med kraftiga avgiftshöjningar har man fått en halv miljon människor att lämna a-kassan. Sammanlagt står nu 1,5 miljoner människor utan ett tillräckligt skydd när arbetslösheten ökar.
Regeringens verktyg mot krisen är både trubbiga och otillräckliga. Det enda som presenterats är ytterligare sänkningar av skatten på inkomster. Politiken behöver vara mycket mer kreativ än så.
Byggbranschen är särskilt utsatt där finanskrisen och lågkonjunkturen riskerar leda till omfattande arbetslöshet. I det läget är vi förvånade över regeringens passivitet och att man inte reagerar på varslen inom byggbranschen.
Nu måste regeringen ta sitt ansvar för att snabbt få igång klimatsmarta och samhällsekonomiskt nödvändiga byggprojekt i landet.
Det krävs omfattande renoveringsinsatser i det befintliga bostadsbeståndet.
Folkhemmets bostäder, som byggdes under perioden 1946-60, har behov av omfattande klimat- och förnyelseåtgärder. Totalt rör det sig om cirka 540 000 lägenheter jämnt fördelade över allmännyttan, privata hyresvärdar och bostadsrätter.
Omfattande åtgärder
Omkring 60 procent av lägenheterna har inte moderniserats sedan 1975. Den renovering som skedde under tidigare årtionden var ofta mindre omfattande. Framför allt är det husen byggda under 50-talet som har kvar ett stort renoveringsbehov.
Det handlar om omfattande åtgärder. Exempelvis behöver det göras stambyten i 360 000 av dessa lägenheter och 400 000 lägenheter har behov av förbättrade ventilationssystem. Det så kallade miljonprogramsbeståndet som byggdes under perioden 1960-1975 står inför stora renoveringsbehov. Av de drygt 900 000 lägenheter som byggdes mellan 1961 och 1975 återstår i dag 840 000, varav hälften ägs av allmännyttan. Inom en period på 15-20 år måste merparten av beståndet renoveras.
Enligt Boverket innebär det att renoveringstakten behöver öka från nuvarande 20 000 - 25 000 till ca 65 000 lägenheter per år. Vi behöver göra stora insatser för energieffektivisering och för att inte riskera att stora delar av miljonprogramsfastigheterna fullständigt förfaller med stor kapitalförstöring som följd.
Ger goda klimateffekter
En systematisk renovering av dessa bostäder kommer att ge mycket goda klimateffekter och många byggjobb då renovering av bostäder är arbetskraftsintensivt. Med en jämn investeringstakt under 20 år handlar det om cirka 15 000 jobb varje år bara i byggledet.
Till det ska läggas alla de jobb som skapas i till exempel miljöteknikbranschen, byggmaterialtillverkning och transportsektorn. Vi vet att för varje byggjobbare som sätts i arbete skapas ytterligare tre arbetstillfällen. Det är alltså både ett samhällsekonomiskt och mänskligt slöseri att inte ta tillvara de personer som nu riskerar gå ut i arbetslöshet.
Renoveringskostnader i bostadsbeståndet betalas i huvudsak av de boende. Men det behövs statliga stimulansåtgärder för att också få till stånd åtgärder för energieffektivisering och för att inte hyrorna ska bli för höga.
ROT-avdrag för fastighetsägare
Vi vill göra insatser de närmaste åren. För detta behövs politiska styrmedel. Vi har två förslag:
Införa en modell med investeringsstöd som bygger på att ju större energieffektiviseringen är, ju större blir stödet. Inrätta ett ROT-avdrag för fastighetsägare med särskilt fokus på energieffektivisering.
Starta planering av Europakorridoren
Såväl underhåll som investeringar i järnvägar har under decennier varit eftersatt i Sverige. Detta tillsammans med uppvaknandet kring klimatproblematiken betyder att behoven är mycket stora - så stora att de gängse finansieringsformerna inte räcker till.
Mot den bakgrunden menar vi att en betydande del av investeringarna, den del som rör höghastighetsbanan, Europakorridoren med Ostlänken och Götalandsbanan, ska ses som ett särskilt separat lånefinansierat projekt. En övergripande planering av Europakorridoren bör startas omgående.
Påskynda järnvägsprojekt
Samtidigt måste andra järnvägsprojekt påskyndas. Det handlar om att öka takten när det gäller bland annat Norge-Vänerlänken, Norrbotniabanan, Västlänken och att underhållet av de befintliga banorna inte tillåts att bli än mer eftersatt. På många håll i landet är också vägnätet eftersatt och det finns stora behov av upprustning för att få säkrare vägar.
Socialdemokraterna och miljöpartiet har klartgjort att man tänker höja såväl ersättningen som taket i a-kassan om man vinner valet. Men det är nu människor är, och blir, arbetslösa och är i behov av en rimlig a-kassa. Därför uppmanar vi regeringen att svälja stoltheten och erkänna att det var ett stort misstag att genomföra försämringarna i a-kassan.
Det är dags att justera upp ersättningen och taket i a-kassan så att det stora flertalet får 80 procent av lönen vid arbetslöshet.
Det är i kriser som politikens ansvarstagande och kreativitet ställs på sin spets. Tyvärr verkar regeringen mest intresserad av att försvara sin politik för soliga dagar. Men vackra ord löser inte klimat- och jobbkrisen. Det gör däremot konkret handling.
Hans Tilly
ordförande Svenska Byggnadsarbetarförbundet
Peter Eriksson
miljöpartiets språkrör