Bättre arbetsmiljö - det tjänar vi alla på

Debattinlägg i Maskinentreprenören nr 1-2 2004.
Publicerad:

När den här tidningen kommer ut är det ungefär en och en halv månad kvar till att Svenska Byggnadsarbetareförbundets nio avtal löper ut. Ett av dem är naturligtvis det som berör maskinentreprenörerna och deras löner och arbetsvillkor. Och jag vet, i skrivande stund, att förhandlingarna redan har påbörjats mellan arbetsgivarparten – i det här fallet Maskinentreprenörerna – och Byggnads.

En dag som denna är det naturligtvis lätt att dra sig till minnes hur det var vid den här tiden för tre år sedan, det vill säga när vi skulle in i förhandlingarna om 2001 års uppgörelse. Med oss in i förhandlingarna hade vi 2 238 olika att-satser som Byggnads drygt 100 000 yrkesaktiva medlemmar ville att vi skulle driva i den kommande avtalsrörelsen. Vilken människa som helst förstår ju att det är en orimlighet men det säger ändå en del om de förväntningar vi hade på oss då. Som en del minns blev det också en konflikt som inte varade längre än två dagar men som vi ändå kände att vi ”vann” om man får använda det uttrycket. Vår strävan då var att vara lika starka idag när vi nu går in i en ny avtalsrörelse och det vill jag också påstå att vi är.

Byggnads slogan; Stark, Stolt & Trygg, var temat på vår kongress sommaren 2002 men är också de ledord som vi valt att följa under kongressperioden, inklusive årets avtalsrörelse. Inför Byggnads avtalsråd, som hölls den 3 februari. Hade vi i år ”bara” fått in 2 038 att-satser med krav från medlemmarna men det säger en del om engagemanget bland medlemmarna i landet.

Nu hör till saken att sedan vi avslutade den förra avtalsrörelsen så har det hänt en hel del när det gäller byggbranschen eller vem minns inte problemen kring Bo 01, Hammarbyhamnen, Moderna Museet, spruckna broar och asfaltskarteller. Min bild är att det som värst under våren 2002 och då vet jag att det var många av våra medlemmar som inte tyckte att det var så roligt att arbeta inom en så skamfilad bransch. Sedan dess har det hänt en hel del, syndabockar har krupit till korset, åtal väckts, domar fällts och ett och annat anseende har blivit upprättat igen. Och här har vi alla, alla inom byggbranschen, ett gemensamt ansvar att ta inför framtiden så att vi kan locka ungdomar att utbilda sig till byggnadsarbetare och behålla dem som vi redan har.

När det gäller just gruppen maskinförare ska vi ha klart för oss att de också har lite särskilda arbetsvillkor. Det är maskinförarna som helst ska vara på plats på morgnarna och förbereda inför att de andra yrkesgrupperna kommer på plats. Varje dag fordras också ett visst efterarbete. Det är sällan det behövs många maskinförare på en och samma arbetsplats vilket gör att man, mer eller mindre, arbetar ensam ibland, liksom långa arbetsresor såväl till och från arbetet. Vi som ska företräda maskinförarna i de kommande förhandlingarna är mycket medvetna om dessa specialförhållanden och det har vi också med oss när vi nu går in i förhandlingarna med motparten.

Sist men inte minst vill jag belysa de särskilda arbetsmiljöproblem som framkommit när det gäller bland annat kranförare på senare tid. Så sent som i höstas skrev vår egen tidning, Byggnadsarbetaren, om deras villkor och att det är vanligare att de drabbas av hjärtinfarkter än flera andra yrkesgrupper inom byggsektorn. I reportaget fick vi möta Allan Poulsen som fick hjärtinfarkt och trodde att stressen på jobbet var en orsak. Eller som han själv berättade:
- På mitt jobb är vi fyra som fått hjärtinfarkt, en av oss dog.
En annan trolig orsak kan naturligtvis vara att de sitter mycket stilla, har stor press på sig och sällan eller aldrig kommer ur sina maskiner.

Därför är det inte minst viktigt att vi, med tanke på den stundande avtalsrörelsen, kräver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och en kvalitetssäkrad företagshälsovård – det tjänar vi alla på!

Hans Tilly
Förbundsordförande i Byggnads

PS. Det är en fröjd att läsa tidningen Maskinentreprenören nuförtiden. Vilket lyft den har fått. Och underrubriken ”Sveriges bullrigaste tidning” är rolig även om buller inte är bra för arbetsmiljön… Heder åt chefredaktörn. DS

Uppdaterad: