För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor

Byggnads, länk till startsidan

Handläggare för arbetsmiljöfrågor

I MB-gruppen utses en ledamot som ska handlägga arbetsmiljöfrågor (HAM). Detta regleras i arbetsmiljöavtalet. Arbetsgivaren är skyldig att i arbetsmiljöfrågor och rehabiliteringsfrågor samverka med HAM.

Rollen innebär att man samordnar och har löpande kontakt med skyddsombud i syfte att förbättra arbetsmiljön. Du ska även driva arbetsmiljöfrågor och verka för en god arbetsmiljö genom MB-organisationen. Vi rekommenderar att den som utses till HAM också utses som huvudskyddsombud eller skyddsombud.

I praktiken innebär det att man förutom utbildningarna här nedan kommer att genomgå de utbildningar som vänder sig till MB-ledamöterna.

Arbetsuppgifter:

  • Organisera skyddsombuden genom olika träffar och samtal.
  • Delta i lagbasträffar och UVA-möten.
  • Samverka i rehabiliteringsarbetet.
  • Hjälpa medlemmar som råkar ut för någon olycka/skada pga arbetet med deras kontakter och anmälningar till försäkringskassa och andra myndigheter samt försäkringsbolag.
  • Vara aktiv i ditt företagsarbetsmiljöforum.
  • I övrigt arbeta med de uppgifter som ingår i uppdraget som MB-ledamot.

Utbildningar

Senast uppdaterat: 12 december 2024