För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor

Byggnads, länk till startsidan

Arbetsmiljö­ombudsman

Den som är arbetsmiljöombudsman är huvudansvarig för regionens arbetsmiljöarbete inklusive RSO-verksamheten.

Det handlar i hög grad om att medverka till ett långsiktigt strategiskt arbetsmiljöarbete som ska bidra till att skapa en god arbetsmiljö för medlemmarna oavsett i vilka företag de är anställda. Detta i samarbete med regionala skyddsombuden, handläggare i arbetsmiljö, huvudskyddsombuden och skyddsombuden. Som arbetsmiljöombudsman ska man vara väl insatt i arbetsmiljölagstiftningen och följa förbundets arbetsmiljö- och utvecklingsarbete. Målet är att ingen ska skadas, mista sitt arbete eller pensioneras på grund av dålig arbetsmiljö.

Arbetsuppgifter:

  • Bedriva förhandlingar inom arbetsmiljöområdet.
  • Upprätta en årlig verksamhetsplan som ska godkännas av regionstyrelsen.
  • Tillsammans med de regionala skyddsombuden (RSO) planera arbetsmiljöverksamheten.
  • Meddela förbundet skriftligt när RSO utsetts.
  • Underrätta arbetsgivare om vem som är RSO samt vilket skyddsområde hen har.
  • Tillsammans med utbildningsansvarig och RSO samordna, planera, och om möjligt, medverka i utbildningar ssamt konferenser som vänder sig till skyddsombuden.
  • Hålla kontakt med förbundets arbetsmiljöombudsmän och samordna arbetsmiljöaktiviteter som förbundet beslutat om.
  • Upprätthålla kontakt med MB-gruppens handläggare i arbetsmiljöfrågor samt sammankallande.
  • Redovisa RSO-verksamheten till förbundet.

Utbildningar

Senast uppdaterat: 12 december 2024