Regionalt skyddsombud
Uppdraget som regionalt skyddsombud (RSO) är ett fackligt förtroendeuppdrag. RSO ska i huvudsak verka på arbetsplatser som saknar arbetsmiljöorganisation samt organisera och introducera nya skyddsombud (SO).
Som RSO ska man primärt i sitt arbete skapa intresse och engagemang för arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor med målet att aktivera det lokala arbetsmiljöarbetet och se till att det fungerar på ett bra sätt.
Arbetsuppgifter:
- Verka på företag och arbetsplatser som saknar SO.
- Rapportera till regionstyrelserna samt återföra kunskaper och erfarenheter till regionen och förbundet.
- Stödja medlemmar och lokala skyddsombud i arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor.
- Tillsammans med utbildningsansvarig och arbetsmiljöombudsmannen samordna, planera och eventuellt medverka i skyddsombudsutbildningar.
- Verka samordnat med regionens handläggare i MB-frågor.
- Verka för facklig samverkan i företagen vad gäller arbetsmiljöfrågorna.
- Hålla kontinuerlig kontakt med skyddsombuden i regionen, närliggande organisationers RSO och LO:s arbetsmiljökommitté på orten.
- Upprätthålla kontakt med Arbetsmiljöverket på orten.