Handläggare för arbetsmiljöfrågor
I MB-gruppen utses en ledamot som ska handlägga arbetsmiljöfrågor (HAM). Detta regleras i arbetsmiljöavtalet. Arbetsgivaren är skyldig att i arbetsmiljöfrågor och rehabiliteringsfrågor samverka med HAM.
Rollen innebär att man samordnar och har löpande kontakt med skyddsombud i syfte att förbättra arbetsmiljön. Du ska även driva arbetsmiljöfrågor och verka för en god arbetsmiljö genom MB-organisationen. Vi rekommenderar att den som utses till HAM också utses som huvudskyddsombud eller skyddsombud.
I praktiken innebär det att man förutom utbildningarna här nedan kommer att genomgå de utbildningar som vänder sig till MB-ledamöterna.
Arbetsuppgifter:
- Organisera skyddsombuden genom olika träffar och samtal.
- Delta i lagbasträffar och UVA-möten.
- Samverka i rehabiliteringsarbetet.
- Hjälpa medlemmar som råkar ut för någon olycka/skada pga arbetet med deras kontakter och anmälningar till försäkringskassa och andra myndigheter samt försäkringsbolag.
- Vara aktiv i ditt företagsarbetsmiljöforum.
- I övrigt arbeta med de uppgifter som ingår i uppdraget som MB-ledamot.