Uttalande angående a-kassan av Byggnads förbundsfullmäktige

Sedan den moderatledda regeringen tillträdde har det nu blivit så dyrt att vara med i arbetslöshetskassan att över 500 000 människor har valt att lämna kassan.

En undersökning som kom nyligen visar att andelen arbetslösa utan a-kassa förra året var 45 % och att antalet ökar. Värst är det för de mest utsatta, arbetslösa födda utanför norden och för unga människor, där fyra av fem saknar a-kassa! Dessa är nu hänvisade till socialbidrag. Ökade socialbidragskostnader drabbar också kommunernas ekonomi och leder till nedskärningar i skola, vård och omsorg.

Vi får dagligen rapporter om hur de sjuka och arbetslösa får betala för högerregeringens systemskifte. Detta märks så tydligt i den lågkonjunktur vi befinner oss i. När människor går ut i arbetslöshet riskerar de att hela deras ekonomi slås i spillror.

Arbetslöshetsförsäkringens tak har inte höjts sedan 1 juli 2002: Tre fjärdedelar av alla heltidsarbetande a-kassemedlemmar är underförsäkrade och får inte ut 80 % i ersättning vid arbetslöshet. Taket för a-kassan, 18 700 kr, har inte följt löneutvecklingen och inkomstskyddet mellan två arbeten har urholkats. Sverige har rasat i OECD:s a-kasselista och ligger nu efter länder som USA, Ungern och Slovakien.

Denna negativa effekt kommer att påverka alla - ingen klarar sig undan oavsett jobb, anställningsform eller sektor. Med minskad konsumtion, färre jobb och mindre rörlighet på arbetsmarknaden fördjupas krisen.

Dagens krångliga regelsystem för a-kassan måste förenklas. Det finns behov av att fler typer av anställningar och uppdrag är ersättningsberättigade. Ett sådant exempel är fackliga och politiska uppdrag.

Denna orättvisa politik måste upphöra! Människor har själva inte valt att bli sjuka eller arbetslösa. Vi måste få en politik som är rättvis och solidarisk. Vi kan inte låta välfärden försämras ytterligare. Det behövs en solidarisk politik för ett rättvisare och mänskligare samhälle.

Byggnads förbundsfullmäktige antog följande uttalande

Vi kräver att:

Taket höjs
Regeringen måste höja taket i a-kassan så att flertalet av Sveriges löntagare får 80 procent av sin lön vid arbetslöshet

Avgiften måste sänkas
Över 500.000 personer har tvingats att lämna a-kassan när regeringen höjde avgifterna. Sänk avgiften så att alla kan vara med.

Villkoren för att få ersättning måste förbättras
De försämringar som regeringen genomfört innebär att det har blivit krångligare att få ersättning. Förändringarna drabbar LO-medlemmar i allmänhet och kvinnor i synnerhet.